Türk Boğazları’ndan geçiş ücretleri 1 Temmuz’dan itibaren güncelleniyor. Bakan Uraloğlu, yeni tarifelerle döviz gelirlerinin artırılacağını açıkladı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türk Boğazları’ndan geçiş yapan gemilerden alınacak ücretlerin 1 Temmuz’dan itibaren güncelleneceğini duyurdu. Ücretler, Montrö Boğazlar Sözleşmesi kapsamında ‘altın frank’ üzerinden hesaplanacak ve güncellenen tarifelerle ülke ekonomisine döviz geliri sağlanması hedefleniyor.
Bakan Uraloğlu, her yıl 1 Temmuz’da güncellenen geçiş ücretlerinin bu yıl da yeniden düzenleneceğini belirtti. 1936 Montrö Boğazlar Sözleşmesi’ne göre belirlenen ücretlerin hesaplanmasında gemilerin net tonajı ve ‘altın frank’ biriminin esas alındığını ifade etti. Bu düzenlemelerle devlet hazinesine sağlanan döviz gelirlerinin artırılması amaçlanıyor.
Uraloğlu, 1983’ten 2022’ye kadar uygulanan 0,80 dolarlık net ton başına ücretin, 7 Ekim 2022’de 4,08 dolara yükseltildiğini hatırlattı. Ardından 1 Temmuz 2023’te 4,42 dolara, 1 Temmuz 2024’te 5,07 dolara ve 1 Temmuz 2025’te 5,83 dolara çıkarılan ücretin, 1 Temmuz 2026 itibarıyla 6,70 dolara güncelleneceğini açıkladı.
Türk Boğazları’ndan geçen uluslararası gemilerden sağlık denetimi, fener ve tahlisiye hizmetleri karşılığında 3 kalemde ücret alındığını belirten Uraloğlu, yapılan güncellemelerin ülke ekonomisine önemli katkılar sağladığını vurguladı. 1 Temmuz 2025 ile 30 Haziran 2026 tarihleri arasında Türk Boğazları’ndan elde edilecek gelirin 254 milyon dolar olması bekleniyor.