Karanlık Ticari Tasarımlar ve Yasaklanan Reklamlar Ticaret Bakanlığı, 2024 yılına ait “Reklam Kurulu Raporu”nu yayımlayarak sektördeki gelişmeleri ve denetim sonuçlarını açıkladı. Rapora göre, son dönemde reklam ve tanıtım sektöründe ön plana çıkan konular arasında tüketicileri yanıltan ya da yasak olan reklamlar bulunuyor. Özellikle “karanlık ticari tasarımlar” olarak tanımlanan uygulamalar, tüketicileri aldatan veya manipüle eden alışkanlıkların…
Ticaret Bakanlığı, 2024 yılına ait “Reklam Kurulu Raporu”nu yayımlayarak sektördeki gelişmeleri ve denetim sonuçlarını açıkladı. Rapora göre, son dönemde reklam ve tanıtım sektöründe ön plana çıkan konular arasında tüketicileri yanıltan ya da yasak olan reklamlar bulunuyor. Özellikle “karanlık ticari tasarımlar” olarak tanımlanan uygulamalar, tüketicileri aldatan veya manipüle eden alışkanlıkların arttığı belirlendi.
Raporda yer alan verilere göre, incelenen 533 dosyanın çoğunluğunda sektördeki aykırılıklara rastlandı. Bu dosyaların 345’ine reklamı durdurma, 188’ine ise idari para ve durdurma cezaları uygulandı. “Diğer mal ve hizmetler” sektöründe incelenen aykırı reklamlara toplamda 92,4 milyon lira idari para cezası kesildi.
Rapor, sektörel bazda incelendiğinde sağlık sektörü ve güzellik salonları reklamlarının da denetim kapsamında 1xbet olduğunu ortaya koydu. Sağlık sektöründeki 236 reklam için durdurma kararı alınırken, gıda sektöründeki 92 aykırı reklama ceza kesildi. Diğer sektörler arasında kozmetik ve temizlik ürünleri, dayanıklı tüketim malları, iletişim, finansal hizmetler, tütün ve alkol, turizm gibi alanlara da cezalar verildi.
Raporda dikkat çeken bir diğer nokta ise sosyal medyadaki reklamların incelenmesi oldu. Sosyal medyadaki reklamların yaklaşık %84’ünün Instagram’da yer aldığı belirlenirken, bu alandaki denetimlerin artırıldığı ve uygunsuz içeriklere yönelik önlemlerin alındığı vurgulandı. Özellikle yasa dışı bahis ve kumar reklamlarına kesilen cezaların bu alandaki sıkı denetimleri göstermesi önemli bir nokta olarak öne çıktı.