TÜRMOB Başkanı Yıldız duyurdu: 3 milyon TL ciro üstü ve belirli sektörlerdeki işletmeler için e-Fatura geçişi 1 Temmuz’da zorunlu hale geliyor. Cezalar dikkat çekiyor.
Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği (TÜRMOB) Genel Başkanı İrfan Hüseyin Yıldız, e-Fatura ve e-Arşiv sistemine geçiş zorunluluğu hakkında açıklamalarda bulundu. Gelir İdaresi Başkanlığı’nın (GİB) tebliğleri ile 2021’de başlayan uygulamanın kademeli olarak yaygınlaştığını belirtti.
Yıldız, 2025 yılı cirosu 3 milyon lira ve üzerinde olan mükelleflerin en geç 1 Temmuz’a kadar e-Fatura sistemine geçmek zorunda olduğunu duyurdu. Bu zorunluluk, belirlenen ciro limitini aşan tüm işletmeleri kapsıyor.
Cirodan bağımsız olarak bazı kritik sektörlerdeki firmaların da e-Fatura ve e-Arşiv uygulamasına geçişi zorunlu hale geldi. Bu sektörler arasında akaryakıt lisansı alanlar, sigara ve alkol üreticileri, internet satış ve reklam platformları, komisyoncu veya tüccar olarak sebze-meyve ticareti yapan şirketler bulunuyor.
Ayrıca, Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) ile sözleşmeli hastane ve tıp merkezleri, gayrimenkul ve motorlu araç alım-satım-kiralama işlemleri yapanlar, Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan yatırım veya işletme belgesi alan oteller, elektrikli araç şarj hizmeti verenler de zorunluluk kapsamına dahil edildi. Maden Kanunu’na göre ruhsat alanlar, şeker imal edenler, demir-çelik üreticileri ve gübre takip sistemine kayıtlı mükellefler de bu gruba giriyor.
Mükellefler, Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) tarafından yetkilendirilen özel entegratör kuruluşlara başvurarak sisteme dahil olabilirler. Zorunluluğa uymayan işletmelere, Vergi Usul Kanunu’na göre özel usulsüzlük cezaları kesiliyor. Bu cezaların yıllık üst sınırı 2026 yılı için 17 milyon lira olarak belirlendi. Fatura bedelinin yüzde 10’u oranında kesilebilecek cezalar, işletmeler için önemli maliyetler oluşturabilir. Bu nedenle, zorunluluk kapsamındaki mükelleflerin süresi içinde uygulamaya geçmesi büyük önem taşıyor.